søndag den 28. august 2011

Dåbskage til Oliver

Dejligt med ferie, men afslapning har den nu ikke stået på - endnu. Jeg har nemlig haft stor nytte af mit nye legetøj, da jeg har lavet kage det meste af ugen. I dag er Oliver nemlig blevet døbt, og jeg har hjulpet et par søde kollagaer med at lave en kage i den anledning.
Jeg havde fået frie hænder til både indhold og pynt, dejligt, men samtidig også lidt en prøvelse, da man jo gerne skal ramme deres smag. Heldigvis var jeg ikke i tvivl om, at det skulle være noget simpelt og ikke alt for tutte-nuttet. Kagen var tænkt som en stakket kage i tre lag (der skulle være til 70...), men det blev lavet om til tre lige store kager i stedet, da de mente den lidt længere transport nok ville være lettere sådan.
Resultatet blev disse kager - ideen til figuren er tyv stjålet fra en af Vibekes kager. Det er første gang jeg sådan rigtig kaster mig ud i modellering af topfigur, så denne så dejlig nem ud.

Kage med topfigur

Lige et nærbillede af den lille fyr - synes ideen med den lille tand i undermunden er ret sjov
 Og så lige de to andre kager...
 

Kagerne blev hentet lørdag eftermiddag, hvilket resulterede i, at jeg pyntede kager midt i tordenvejret. Det kan absolut ikke anbefales - hold da op hvor de svedte i løbet af nul komma fem, hvilket vidst også ses på billederne. Dette var også lidt med til, at jeg ikke lavede mere pynt på de to kager med tekst - for det var næsten ikke til at arbejde med. Til gengæld sad jeg og trillede kugler i omkring 2½ time, så mon ikke det går lige op...
Indholdet i kagerne er sukkerbrødsbunde med fyld af hhv. jordbær/rabarbermousse og mørk chokoladeganache tilsat lidt mørk rom. Kagerne er smurt op med IMBC med vanillesmag og overtrukket med hvid fondant.
Heldigvis faldt kagerne i faderens smag, da de blev hentet, så nu venter jeg blot spændt på, hvordan moderens reaktion har været.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar